Benvolguts i benvolgudes al meu blog: un espai destinat a parlar del meu
dia a dia amb l'assignatura de Didàctica de la Geografia. El meu nom és Judith
Sancerni, sóc estudiant de segon de Grau d'Educació Primària i estudio a la
Universitat de Barcelona. Setmanalment, escriure una nova entrada en la qual
tractaré allò més important parlat a classe, o bé, aspectes que trobi
interessants o importants relacionats amb la geografia a l'educació primària.
Aquesta primera entrada es centra en contrastar els objectius principals de
l'assignatura, els propòsits que hem plantejat a l'aula com a grup, i la meva
pròpia finalitat amb la matèria.
L'assignatura de Didàctica de la Geografia té uns objectius molt marcats
destacats en el pla docent del curs, i són els següents:
- Identificar,
establir i relacionar els nuclis conceptuals que defineixen la didàctica i
l’epistemologia de la geografia en el marc de la didàctica de les ciències
socials.
- Analitzar
el currículum de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural
de l’etapa d’educació primària amb una atenció especial als continguts,
procediments i criteris d’avaluació de la geografia i remarcar-ne els
trets més rellevants.
- Exposar
el procés de la conceptualització de l’espai entre els 6 i els 12 anys.
- Adquirir
els principals coneixements de la geografia (orientació i mesura de
l’espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa i
anàlisi i lectura del paisatge) i aplicar-los a situacions de l’entorn.
- Analitzar
i fer programacions i unitats didàctiques de contingut geogràfic i
elaborar tipologies d’activitats didàctiques fent especial incidència en
les activitats d’avaluació.
- Reflexionar
sobre l’educació en valors des dels continguts geogràfics i saber-la
aplicar en l’entorn.
Com a grup, vam fer una pluja d'idees per veure que esperàvem tots de
l'assignatura. En alguns aspectes vam coincidir amb els proposats al pla
docent, tot i que prèviament no l'havíem llegit. No obstant això, vam proposar
d'altres idees que en el document no apareixen, però que a nosaltres com a
futurs mestres ens interessa. Aquests objectius de grup, aquests punts que
volem aprendre durant el curs, són els que trobeu a continuació:
- Aprendre
geografia amb les TIC.
- Saber
dissenyar activitats de cultura general.
- Treballar
la geografia a partir de l'entorn que ens envolta.
- Treballar
la geografia sense memoritzar llistats ni noms.
- Aprendre
a fomentar el respecte a classe.
- Interpretació
de mapes.
- Treballar
els valors de solidaritat, igualtat, unió i empatia en el tema de la
geografia i el món global.
- Integrar
als alumnes nouvinguts a la nostra cultura i viceversa.
- Aprendre
a adaptar els continguts a alumnes amb necessitats educatives especials.
- Treballar
els impactes ambientals i mediambientals a la nostra societat.
- Conèixer
els mapes de manera dinàmica i amb jocs.
- Saber
fer un bon ús dels llibres de text (enciclopèdies, atles...).
- Conscienciar
a la societat de les subvencions de l'Estat cap a la diversitat cultural.
Prèviament a fer una posada en comú, vaig pensar en què esperava jo de
l'assignatura, què volia aprendre amb el pas de les sessions, i aquells
objectius essencials que vaig seleccionar van ser:
- Aprendre
a aplicar les TIC als continguts de geografia.
- Aprendre
a ensenyar els mapes, els climes i els rius de manera dinàmica partint de
jocs.
- Saber
fer un bon ús dels llibres de text, com ara enciclopèdies o atles.
- Aprendre
a adaptar els continguts a alumnes amb necessitats educatives especials.
- Saber
quins continguts formen part de la geografia en l'educació primària.
Amb aquest conjunt d'objectius en ment, iniciem el curs! Espero poder donar
resposta amb el pas de les setmanes a les meves inquietuds i que l'assignatura
em serveixi per créixer com a docent.
Fins a la pròxima!
Caram quin inici més canyero! Quina por! Un docent pot tenir por de no estar a l'alçada de les expectatives dels seus alumnes (i les seves alumnes, clar), per què "i si....". Hi ha quelcom molt bonic en crear espais de diàleg, entre docent-discent, discent-discent, però, és clar, genera por, incertesa...
ResponderEliminar