jueves, 26 de febrero de 2015

Iniciem el curs

Benvolguts i benvolgudes al meu blog: un espai destinat a parlar del meu dia a dia amb l'assignatura de Didàctica de la Geografia. El meu nom és Judith Sancerni, sóc estudiant de segon de Grau d'Educació Primària i estudio a la Universitat de Barcelona. Setmanalment, escriure una nova entrada en la qual tractaré allò més important parlat a classe, o bé, aspectes que trobi interessants o importants relacionats amb la geografia a l'educació primària.
Aquesta primera entrada es centra en contrastar els objectius principals de l'assignatura, els propòsits que hem plantejat a l'aula com a grup, i la meva pròpia finalitat amb la matèria. 
L'assignatura de Didàctica de la Geografia té uns objectius molt marcats destacats en el pla docent del curs, i són els següents:
  • Identificar, establir i relacionar els nuclis conceptuals que defineixen la didàctica i l’epistemologia de la geografia en el marc de la didàctica de les ciències socials.
  • Analitzar el currículum de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural de l’etapa d’educació primària amb una atenció especial als continguts, procediments i criteris d’avaluació de la geografia i remarcar-ne els trets més rellevants.
  • Exposar el procés de la conceptualització de l’espai entre els 6 i els 12 anys.
  • Adquirir els principals coneixements de la geografia (orientació i mesura de l’espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa i anàlisi i lectura del paisatge) i aplicar-los a situacions de l’entorn.
  • Analitzar i fer programacions i unitats didàctiques de contingut geogràfic i elaborar tipologies d’activitats didàctiques fent especial incidència en les activitats d’avaluació.
  • Reflexionar sobre l’educació en valors des dels continguts geogràfics i saber-la aplicar en l’entorn.
Com a grup, vam fer una pluja d'idees per veure que esperàvem tots de l'assignatura. En alguns aspectes vam coincidir amb els proposats al pla docent, tot i que prèviament no l'havíem llegit. No obstant això, vam proposar d'altres idees que en el document no apareixen, però que a nosaltres com a futurs mestres ens interessa. Aquests objectius de grup, aquests punts que volem aprendre durant el curs, són els que trobeu a continuació:
  • Aprendre geografia amb les TIC.
  • Saber dissenyar activitats de cultura general.
  • Treballar la geografia a partir de l'entorn que ens envolta.
  • Treballar la geografia sense memoritzar llistats ni noms.
  • Aprendre a fomentar el respecte a classe.
  • Interpretació de mapes.
  • Treballar els valors de solidaritat, igualtat, unió i empatia en el tema de la geografia i el món global.
  • Integrar als alumnes nouvinguts a la nostra cultura i viceversa.
  • Aprendre a adaptar els continguts a alumnes amb necessitats educatives especials.
  • Treballar els impactes ambientals i mediambientals a la nostra societat.
  • Conèixer els mapes de manera dinàmica i amb jocs.
  • Saber fer un bon ús dels llibres de text (enciclopèdies, atles...).
  • Conscienciar a la societat de les subvencions de l'Estat cap a la diversitat cultural.
Prèviament a fer una posada en comú, vaig pensar en què esperava jo de l'assignatura, què volia aprendre amb el pas de les sessions, i aquells objectius essencials que vaig seleccionar van ser:
  • Aprendre a aplicar les TIC als continguts de geografia.
  • Aprendre a ensenyar els mapes, els climes i els rius de manera dinàmica partint de jocs.
  • Saber fer un bon ús dels llibres de text, com ara enciclopèdies o atles.
  • Aprendre a adaptar els continguts a alumnes amb necessitats educatives especials.
  • Saber quins continguts formen part de la geografia en l'educació primària.
Amb aquest conjunt d'objectius en ment, iniciem el curs! Espero poder donar resposta amb el pas de les setmanes a les meves inquietuds i que l'assignatura em serveixi per créixer com a docent.


Fins a la pròxima!

1 comentario:

  1. Caram quin inici més canyero! Quina por! Un docent pot tenir por de no estar a l'alçada de les expectatives dels seus alumnes (i les seves alumnes, clar), per què "i si....". Hi ha quelcom molt bonic en crear espais de diàleg, entre docent-discent, discent-discent, però, és clar, genera por, incertesa...

    ResponderEliminar