viernes, 13 de marzo de 2015

Treballem la vaga a l'aula

Aquesta segona setmana de classes hem parlat de la vaga d'estudiants de dijous en contra del 3+2. Això m'ha portat a pensar que tota la societat hauria de ser conscient de la repercussió al món dels constants i inquietants canvis en l'àmbit de l'educació, inclosos els més petits. Per aquesta raó, he planificat una possible activitat que es podria treballar a primària. Concretament, contextualitzo la meva proposta en cicle mitjà o superior,  ja que requereix un nivell de raonament i comprensió de la societat important.

Per començar, crearia una situació d'aula adient a la sessió: apartaríem les taules i les cadires i seuríem tots al terra en forma de cercle, per tal que tots ena puguem veure i que hi hagi un ambient d'igualtat, ja que la mestra estaria al cercle amb els alumnes.

Abans de parlar sobre la vaga, activaria els coneixements previs dels alumnes envers els actes de manifestar-se. Preguntaria que fan ells/es quan volen aconseguir fer/rebre alguna cosa que els agrada i no li deixen fer/no s'ho volen donar. Guiaria el debat fins que sortissin formes d'actuació pacífiques, partint del diàleg, i d'altres violentes. Faria veure, a través de les experiències dels alumnes, que actuar violentament no ajuda a rebre allò que desitgem. Seguiria fent una comparació, dient-li's: "igual que vosaltres lluiteu per allò que voleu, la resta de persones també ho fan, i, a vegades, s'agrupa un nombre molt elevat de persones (per exemple, tota una ciutat) per demanar alguna cosa en concret. Aquesta frase introductòria vindria seguida del debat  envers les maneres de demanar un canvi, destacant que hi ha moltes formes de fer-ho, de demostrar que estem en desacord amb alguna decisió. En aquest moment, apareixeria la idea què una de les maneres més importants de reivindicar algun aspecte és la vaga.

Un cop introduït el concepte, preguntaria si sabem que és i afegiria tot allò necessari perquè tinguessin clar el terme.

Tot seguit, faríem una pluja d’idees per veure quins poden ser els motius que causin que una ciutat sencera faci vaga. Aquí apareixerà la vaga pels canvis en l’educació, les retallades, en que ens afecta a primària, etc., i explicaria que el pròxim dijous hi ha una vaga per intentar que treguin un dels últims canvis a l’àmbit de l’educació perquè perjudica als estudiants.

Seguidament, faria grups de cinc o sis alumnes i haurien de decidir un aspecte que tots els estudiants del món haurien de tenir obligatòriament a la seva escola. Després, faríem un gran mural grupal on aparegui cada cartolina amb la idea triada pel petit equip, sota el títol “Educació per tothom”, i tots els alumnes firmarien amb la seva mà.

Amb el fet de treballar la participació i la mobilització des de l’escola, potenciem l’esperit crític 
en els alumnes i ajudem a que els estudiants coneguin la diversitat d’opinions. És important partir sempre dels interessos dels alumnes, per aquest motiu, iniciem el tema fent preguntes sobre algunes de les seves actuacions a la vida quotidiana, perquè es sentin partícips i importants en la construcció del coneixement que anem portant a terme a poc a poc entre tots.

Tanmateix, considero molt important preguntar que saben sobre el terme introduït abans de donar cap idea al respecte, ja que d’aquesta manera fem que l’alumnat raoni i s’esforci en recordar tot allò que sap al respecte. Fer-ho així també ens dóna pistes envers quins són els conceptes erronis que tenen en relació a la vaga, i és molt important perquè modificar aquest coneixement equivocat és el primer pas a resoldre, per tal què els esquemes de coneixement dels alumnes vagin fent relacions correctes per assolir un aprenentatge significatiu.


En conclusió, és important treballar a l’aula la participació ciutadana, i s’ha de fer partint dels interessos i experiències dels propis alumnes per establir un projecte d’aprenentatge en conjunt. Sens dubte, per aconseguir que els alumnes siguin crítics i sàpiguen tenir una opinió i defensar-la, se’ls ha de formar i informar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario